Tutaj znajdziecie antyrasizm, antyklasizm, historię osób koloru i pozaeuropejskich cywilizacji oraz postkolonialne spojrzenie na (pop)kulturę.

czwartek, 10 marca 2022

Harry Potter i rasizm

 Drogie osoby, czas jest trudny i dlatego nie mam za bardzo siły regularnie tutaj pisać. Na Instagramie piszę tak, jak zawsze.

Dlatego tutaj mam dla was polecankę. Zastanawiałyście się nad rzeczami, które w cyklu o Harrym Potterze są problematyczne? Tokenistyczne prezentowanie mniejszości, mylenie azjatyckich nazwisk oraz istot mitologicznych... A do tego dochodzi jeszcze kwestia niewolnictwa skrzatów, która jest przedstawiona jako coś naturalnego, a ta Hermiona się w sumie niepotrzebnie czepia. Dorzućmy do tego dopisywanie jej bycia PoC post-fatum i stereotypy o magicznych rasach (gobliny i podejrzanie antysemicki coding). Jak to wszystko ma się do oficjalnie antyrasistowskiego przesłania cyklu? 

Cóż, pewna osoba może wam odpowiedzieć na to pytanie w wyczerpujący i zniuansowany sposób. Dlatego chciałabym polecić wam anglojęzyczny kanał na You Tubie - Shaun i jego najnowszy wideoesej - o Harrym Potterze właśnie. Jest to wideoesej nie tylko o kwestiach rasizmu i reprezentacji, ale też o klasizmie, neoliberalizmie, statusie quo i brytyjskich przemianach społecznych. Są nawiązania do Tolkiena i Pratchetta. Jest to zresztą ogółem świetny kanał, a to konkretne wideo, jak myślę, doskonale podsumowuje wiele wątpliwości potterowskiego fandomu (ja zawsze stałam z boku bo mam inne, bardziej ulubieńsze cykle fantasy, ale cicho). Więc, jeśli was to zainteresuje, idźcie do Shauna i obczajajcie. 

Trzymajcie się ciepło. 

1 komentarz:

  1. Na kanał zajrzę. Owszem, w Potterze problemów jest sporo (mnie chyba najbardziej razi arogancja czarodziejów i ich postawa wobec mugoli), ale największym jest to, jak słaba jest logika świata przedstawionego. Dziur co niemiara i w sumie innych światów fantasy lepiej skonstruowanych jest o wiele więcej, więc Potter pozostaje dla mnie takim nostalgicznym wspomnienien z dzieciństwa i w zasadzie niczym więcej...

    M. R.

    OdpowiedzUsuń

Polecanki wewnątrzblogowe

Skoro już tu jesteście...

... To zapraszam was do wypełnienia kilku ankiet. Nie przejmujcie się, jeśli nie będziecie w stanie rozpoznać postaci historycznych, których...