Tutaj znajdziecie antyrasizm, antyklasizm, historię osób koloru i pozaeuropejskich cywilizacji oraz postkolonialne spojrzenie na (pop)kulturę.

wtorek, 21 marca 2023

Co historia afroamerykańskich sufrażystek może powiedzieć nam o feminizmie.

 Kiedy w połowie dziewiętnastego wieku w Stanach Zjednoczonych zaczął rozwijać się ruch sufrażystek (dziś uznawany za część feminizmu pierwszej fali), nie wszystkie białe sufrażstki były solidarne wobec Czarnych kobiet. Tak było też w dekadach po Wojnie Secesyjnej. Większość białych sufrażystek walczyła o prawa dla innych kobiet ze swojego środowiska. Sądziły, że tylko biali mężczyźni i kobiety powinni mieć prawo głosu. Jedną z takich sufrażystek była Susan B. Anthony. Chociaż uznaje się ją za ikonę feminizmu, warto pamiętać o tym, że usprawiedliwiała lincze i krytykowała prawo głosu dla Afroamerykanów. Brzydka prawda jest taka, że nie była to sytuacja paradoksalna. Wiele sufrażystek wychodziło z założenia, że niewiele łączy je z kobietami PoC czy kobietami niezamożnymi, a te mechanizmy można zaobserwować także dziś. Czy wystarczy powiedzieć, że wtedy nie dało się inaczej? Że wtedy ludzie mieli węższe horyzonty? Moim zdaniem nie jest to usprawiedliwienie. Wiele sufrażystek dostrzegało hipokryzję tego podejścia. Czarnych sufrażystek, których doświadczenie życiowe było zwyczajnie inne niż to białych zamożnych kobiet. 


Niestety, przez dekady mainstreamowy amerykański (proto)feminizm ignorował Rdzenne Amerykanki, Afroamerykanki, Latynoski, Azjatki, a także niezamożne imigrantki z Europy Wschodniej czy Południowej. Do dziś liberalny feminizm zapomina o niezamożnych kobietach czy kobietach koloru. Jeśli można wyciągnąć z tego jakąś lekcję, to taką, że prawdziwy feminizm musi być intersekcjonalny i uwzględniać różne grupy społeczne. A tymczasem - pamiętajmy, że afroamerykańskie sufrażystki, były, żyły i robiły dużo dobrego.


Ida B. Wells była afroamerykańską sufrażystką, aktywistką i dziennikarką. Jej postulaty były zarówno antyrasistowskie, jak i feministyczne. Postulowała przyznanie praw wyborczych także Czarnym kobietom i opisywała najgorsze oblicza rasizmu po Wojnie Secesyjnej, takie jak lincze. Była jedną z założycielek NAACP (National Association for Advancement of Colored People).


Mary Church Terrell (1863-1954), córka wolnych Afroamerykanów o mieszanym pochodzeniu, była aktywistką i nauczycielką. Jako jedna z pierwszych Afroamerykanek ukończyła studia wyższe. W 1896 założyła National Association of Colored Women. Była jedną z założycielek NAACP.

The poor men seems to be all in confusion, and don't know what to do. Why children, if you have woman's rights, give it to her and you will feel better. You will have your own rights, and they won't be so much trouble. I can't read, but I can hear. I have heard the Bible and have learned that Eve caused man to sin. Well, if woman upset the world, do give her a chance to set it right side up again.

Fragment przemowy "Ain't I a Woman?”, wygłoszonej przez Sojourner Truth w 1851 roku

Źrodła obrazów: Wikimedia Commons

Źrodła:

https://www.history.com/news/suffragists-vote-black-women

https://www.npr.org/2011/03/25/134849480/the-root-how-racism-tainted-womens-suffrage

https://interactive.wttw.com/chicago-stories/ida-b-wells/standing-up-for-her-principles-ida-b-wells-and-the-suffrage-movement

https://www.womenshistory.org/education-resources/biographies/mary-church-terrell

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Polecanki wewnątrzblogowe

Skoro już tu jesteście...

... To zapraszam was do wypełnienia kilku ankiet. Nie przejmujcie się, jeśli nie będziecie w stanie rozpoznać postaci historycznych, których...